Taggar

, , , , ,

peterochpetraIdag börjar jag nytt barn- & ungdomsbokstema och läser närmaste veckan eller så böcker om vänskap. Jag börjar med en klassisk författare, nämligen Astrid Lindgren, men med en av hennes mindre kända (åtminstone för mig).

Jag hittade Peter och Petra bland bilderböckerna i skolbibblan och blev lite nyfiken eftersom det är en bok jag inte kan påstå att jag sedan tidigare är bekant med. På Astrid Lindgrens wiki-sida hittade jag den inte, men en nätsökning beskrev den som en av hennes noveller, så kanske har den blivit gjord till bilderbok, illustrerad av Kristina Digman, i efterhand.

Hur som helst så är det här historien om eleven Gunnar, och om Peter och Petra som tillhör småfolket. Plötsligt en dag dyker Peter och Petra upp i Gunnars skola och vill börja som elever. Men bänkar och stolar och allt annat är för stort så läraren får skaffa nya små, små saker av allting till dem. Därefter går det bra och Peter och Petra gör stora framsteg i lärandet. De andra eleverna tycker hemskt mycket om dem, och i synnerhet Gunnar som tar sig an dem. Boken handlar om de tre, ända tills den dag då Peter och Petra inte längre dyker upp i skolan. De har flyttat och efterlämnar stor saknad bland storfolket.