Taggar

, , , ,

Dead-Mans-TimeDet bästa – mest efterlängtade – läsex:et på året när jag jobbade i bokhandel var alltid (pga dess Brighton-koppling) den årliga Roy Grace:n som dök upp någon gång på våren. Nu när jag är bibliotekarie får jag vänta tills de släpps officiellt och ibland lyckas jag t o m invänta pocketen, som i år. Kanske är det ett tecken på att jag inte är lika såld på dem längre som jag var tidigare (eller har jag bara för mycket annat att läsa..), och jag tycker faktiskt också att Dead Man’s Time inte tillhör de bästa i serien även om den för all del var spännande. Historien grep mig emellertid inte riktigt.

Mordhistorien i den här delen går långt tillbaka i tiden, till 1920-talet och New York, där en man blir bortförd och hans hustru mördad, medan sonen Gavin finns i rummet bredvid och hör alltsammans. Samma son mister 80 år senare sin syster i ett brutalt mord vid ett inbrott i Brighton där båda syskonen bor sedan många år. Vid inbrottet stjäls antikviteter för miljoner, men också en klocka som är det enda syskonen haft kvar av sin far. Gavin och hans son som båda arbetar i antikvitetsbranschen börjar rota i vem som kan ha begått inbrottet och mordet, parallellt med Roy Grace och hans polisteam, dock med mindre lagliga metoder. Frågan är om poliserna ska hinna reda ut vad som hänt och vad som pågår innan Gavin hinner skapa sin egen rättvisa.

Jämte bokens plot utvecklas historien om Roy och hans familj. Han har nyss fått barn med Cloe, men ett par personer från Roys förflutna hotar att förstöra babylyckan. En av dessa historier klaras upp i boken, medan den andra kommer att fortsätta utvecklas i kommande böcker. Den är den helt klart mest spännande i den här boken också, trots att den ges tämligen begränsat utrymme.

Dead Man’s Time är den nionde boken om Roy Grace. Mer om författare Peter James och hans böcker här.