Taggar

, , ,

Livet efter digDet finns gott om böcker som runt omkring en omtalas ihärdigt och höjs till skyarna medan man själv har för fullt upp med annat för att hinna ge sig på dem. Jag har bestämt mig för att inte längre bli stressad och känna att jag inte hinner med dem, och istället se det som att jag sparar dem till väl valda tillfällen då en riktigt bra bok behövs. Som t ex när hösten blivit ett ruskigt och oundvikligt faktum, och allt känns väldigt mycket vardag. Det är då inte helt fel att den långa pendlingen helt plötsligt börjar kännas för kort, tack var en – just det: sparad – guldklimp.

I det här fallet heter guldklimpen Livet efter dig, eller Me Before You på originalspråk. Säkerligen ingen som inte hört talas om denna, men om det skulle vara så, så är det historien om Lou, som efter att ha mist sitt caféjobb börjar arbeta som personlig assistent åt åtta år äldre Will. Will blev genom en tragisk olycka 2 år tidigare totalförlamad från övre delen av bröstkorgen och nedåt. Före det var han en energisk individ och en framgångsrik affärsman, och kontrasten kunde inte vara större: mellan honom då och nu, men även mellan honom och Lou. Men Will har tappat livsgnistan och vill inte leva som totalförlamad. Det finns små eller inga chanser att han ska bli bättre fysiskt, men Lou ser ändå många ljuspunkter för honom. Hon vill visa honom dessa och få honom att ändra sig och vilja leva. Hon tar med honom på utflykter och försöker skapa planer som ska ge honom ett färgstarkare och händelserikt liv igen. Men riktigt så enkelt är det nu inte för en man som en gång var ytterst levande och vild individ.

Det här är en väldigt stark och rörande historia, som förde vissa tankar till en annan riktigt bra bok jag läst i år: John Greens The Fault in Our Stars. Båda två är fina, men sorgliga, kärlekshistorier som lämnar spår länge efter att boken är utläst. Bra böcker som rekommenderas hjärtligt båda två. Jag har satt dem som chick lit fast det inte är typisk sådan. Jag kallar den även roman som förstås är ett brett begrepp.

Jojo Moyes har skrivit ytterligare 10+ romaner. Enligt vad jag hört ska denna vara den bästa, men kanske är ytterligare någon av dem läsvärd. Någon som läst de andra?