Taggar

, , , , , , , ,

Den som följt den här bloggen en tid har nog inte kunnat undgå att jag vurmar för engelska böcker. Jag älskar engelsk litteratur och älskar att läsa på engelska, och jag gillar också att försöka uppmuntra andra att läsa på engelska när jag har anledning till det. Nuförtiden står jag inte längre i någon engelsk bokhandel och eldar mig varm, men en liten tid framöver arbetar jag med människor – små sådana – på ett annat sätt: som skolbibliotekarie. Självklart tar jag med mig mitt engelskintresse även dit och passar också på att vässa det med inriktning på just yngre, och mindre engelskvana. Mitt nästa lästema blir därför engelska böcker för ungdomar, och mer specifikt nybörjar- och lättlästa.Mr HappyEngelska böcker för svenska elever är lite trixigare att matcha väl än böcker på svenska för svenska elever och motsvarande engelska för engelska, eftersom engelskundervisningen med skriv- och läsförståelse för svenska elever oftast startar ett par år senare än modersmålsundervisning. En bok som innehållsmässigt skulle passa en 9-åring funkar därför kanske inte helt, om eleven just börjat lära sig och har begränsad ordförståelse. Det finns anpassade böcker, ofta skapade av svenska förlag, och motsvarande för lättläst engelska för dem med engelska som modersmål. Dessa böcker funkar ofta bra för svenska engelsk-nybörjare om än inte alltid för samma nivå den är tänkt för modersmålstalare.

Miss sunshineFör de allra yngsta nybörjarna är annars en vinkel att börja med barnböcker, åtminstone de allra första böckerna som läses, sedan kan de säkert kännas lite för barnsliga. En kär personlig favorit här är Mr. Men– och Little Miss-böckerna, som finns i över hela 90 olika titlar. Böckerna fokuserar på en Mr. Man eller Little Miss med en specifik dominerande egenskap, så som t ex Mr. Bump som är lite klumpig av sig eller Little Miss Sunshine som är en glad tjej. Ofta har de historierna också lite av en sensmoral inkluderad.mr strongEn annan i bokserien är Mr. Strong som handlar om en otroligt stark herr. Helt förträffligt är det förstås att vara så stark som Mr. Strong, men tyvärr för det också en hel del nackdelar med sig, som läsaren får se. Men så hittar Mr. Bump ett sätt att vara till nytta på när han lyckas använda sin styrka för att hjälpa bonden i byn.

Mr. Men och Little Miss är folkkära klassiker i England, och ger därför inte bara läsövning utan också en liten smakbit av engelskt kulturarv. De är aningens större än Pixiböcker och snabblästa om man väl kan lite engelska ord. Roligast är om man som bibliotek har många av böckerna, så kan eleverna välja böcker utefter sina egna egenskaper, men det går givetvis bra att läsa vilka som av dem och fortfarande lära sig nya ord och öva sin läsning.

Mr. Strong och övriga ursprungliga böcker i serien är skrivna och illustrerade av Roger Hargraves. Mer om serien här.