Taggar

, , , , , ,

Oblivion HighMan kan knappast påstå att det finns mycket svensk manga, så när jag upptäckte denna, författad av Johanna Koljonen och tecknad av Nina von Rüdiger, och den dessutom har (lätt) övernaturliga inslag, kändes den som ett uppenbart val till serie/manga-inslaget i mitt fantasytema för barn & unga (och ännu en gång ångrar jag benämningen fantasy. Detta är inte regelrätt fantasy).

Oblivion High utspelar sig i Upplands Väsby, och handlar om vännerna Soon Mi och Nin, som just börjat högstadiet. Ny på skolan är också den japanska utbytesstudenten Nix, som tjejerna ser bada naken första skoldagen. Flera saker är underliga med Nix och när de får se ett porträttfoto som utbytesstudenten skickat i förväg inser de att han och Nix är två olika personer. Frågan är då vem Nix är, och var den faktiske utbytesstudenten tagit vägen.

Det är lite svårt att beskriva handlingen i Oblivion High, eftersom den, liksom Emma, är relativt långsam i handlingen (fast inte lika långsam) och mysteriet inte precis löses i denna första del. Istället händer (också) en del annat skolrelaterat, och läsaren får även ta del av sagor/skrock som berättas utanför de tecknade rutorna, och läsa skoluppgifter om Näcken och andra övernaturliga väsen.

Jag tyckte att det var kul att ha läst denna, men blev egentligen inte så förtjust i den. Jag upplevde att handlingen hoppade emellanåt och ibland när karaktärer blev arga eller förtvivlade och istället för sitt vanliga utseende tecknades som robotar (typ) hade jag lite svårt att hänga med. Historien hann inte heller gripa mig riktigt, men det gör den kanske om man läser nästa del.

Karaktärerna i boken går i 7:an och kan därför antas vara avsedd för 12-13-åringar ungefär. Den har relativt starkt språk emellanåt dock så jag kanske skulle sagt lite äldre t o m, men det kan vara jag som har en naiv uppfattning om dagens ungdomar. Mer om Oblivion Highseriens hemsida.