Taggar

, , , , , ,

CirkelnNu när den avslutande delen av Mats Strandbergs och Sara Bergmark Elfgrens trilogi (+grafiska roman!) är inom räckhåll med utgivning i höst, kände jag äntligen att det var fritt fram för mig att börja läsa på den. Jag valde första delen som representant för den stora gruppen tonår/ungdom inom temat fantasy i mitt barn- och ungdomsläsningsprojekt, en grupp och en genre jag dock vet med mig att jag kommer att läsa massor mer inom (och då inte bara påföljande delar i denna serie).

Cirkeln utspelar sig i Engelsfors, där läskiga övernaturliga krafter rustar till kamp. En profetia säger att en utvald ska träda fram och bekämpa det onda. Men när månen är röd och denna utvalda ska träda fram visar sig inte mindre än 6 personer. De är 6 tjejer, några av dem med magiska förmågor, och en sjunde, Elias, har de onda krafterna redan hunnit ifatt och mördat, i vad alla tror är ett självmord. Det är upptakten till boken, som handlar om hur dessa tjejer blir bekanta med varandra och sina förmågor. De får höra talas om profetian och den strid mot ondskan som ska komma inom några år. Men redan nu förstår de att ondskan lurar i Engelsfors för att oskadliggöra dem alla i cirkeln, en efter en.

Cirkeln var underhållande att läsa och stundtals riktigt spännande. Det är en upptakt men samtidigt en bok för sig, som man förvisso skulle kunna nöja sig med att läsa ensam, om man inte är för nyfiken på det som det hintas om ska komma. Det finns invändningar att komma med här och där, men i stort tyckte jag det var fängslande läsning som jag med glädje kommer att fortsätta med i Eld, seriealbumet Berättelser från Engelsfors, och i höst då avslutande Nyckeln.

Engelsfors-böckerna är klassade som ungdoms och det är tydligt varför när när man läser dem. Jag tyckte dock att det gick fint att läsa dem som vuxen och få stor behållning.