Taggar

, , , , , , ,

StickanDenna lilla kille, Stickan, eller Stitch Head på engelska, blev genast en favorit hos mig. Boken är skriven av Guy Bass och har rikligt med underbara illustrationer skapade av Pete Williamson. Illustrationerna är en stor del i varför jag blev så förtjust i den här boken, men också karaktären och historien så som de är skapade av Bass är härliga.

Stickan handlar om ett litet monster, kallat Stickan, som professor Erasmus skapat i sitt stora mörka slott. Det var för länge sedan och professorn har sedan dess hunnit göra många många nya monster, det ena hiskligare än det andra. Stickan har han sedan länge glömt bort, men Stickan har inte glömt professorn. Han lever kvar i slottet och tar hand om – oskadliggör – alla nya monster professorn gör, och håller sig för sig själv undangömd i en källare. Men så en dag räddar han ett monster, det största professorn skapat hittills, som blir ett så snällt monster att han vill bli bästaste vän med Stickan. Därefter kan saker bara gå fel.

Stickan är en bok om snälla monster och inte så snälla människor. Den är rikt illustrerad och skulle funka fint tror jag på engelska för den som inte är helt nybörjare, men inte heller avancerad. Jag har sett att den gärna placeras i genre skräck- och spökhistorier, men det är snäll skräck om man får kalla det så. Här ingår det in mitt tidigare påpekat dåligt benämnda fantasy-tema. På engelska finns så här långt fyra böcker om Stitch Head, och på svenska är en andra på gång i höst.