Taggar

, , , , ,

Stora spökräddningenEva Ibbotson är ett välkänt namn även för mig som relativt nyligen börjat intressera mig för barn- och ungdomsböcker. Jag kunde inte motstå att till temats Hcg-nivå ta mig an en av hennes, och valde då Den stora spökräddningen, som mig veterligt var hennes debutbok år 1975.

I Den stora spökräddningen får man följa (inte så) Fasansfulle Fabian och hans spökfamilj, som bor på slottet Craggyford i England. När slottet ska restaureras och göras om till besöksmål för turister tvingas hela familjen fly och försöka hitta ett nytt hem. Men överallt i England sker liknande upprustningar av gamla slott och kojor, och massor av spöken och andra lämnas hemlösa i processen. De behöver hitta ett ställe där de alla får vara i fred och spöka: ett spökreservat. På sin jakt efter ett nytt hem lär de känna skolpojken Rick som följer med dem för att hjälpa dem. Han ordnar till ett möte med premiärministern och får honom att förstå och faktiskt t o m ordna ett reservat åt spökena. Vad de inte vet är att det är en fälla, för premiärministern gillar inte spöken.

Jag tyckte mycket om den här boken, även om det tog mig ett tag att vänja mig vid uppläsare Claire Wikholms sätt att läsa den. Jag kommer med all säkerhet att läsa med av Ibbotson, som hann med en hel del böcker, för unga och även några för vuxna, innan hon 85 år gammal 2010.