Etiketter

, , , , ,

Trolldom i Gamla stanLiksom Monsterakademin är Trolldom i Gamla stan en bok tänkt för 6-9 år som med lite god vilja skulle kunna räknas till fantasy-temat. Boken, som är den första i en serie på (hittills) fyra delar om 10-årige, föräldralöse Jack, skriven av Martin Olczak och illustrerad av Anna Sandler.

Jack bor på barnhem, men över sommaren ska han få bo hos sin moster i Stockholm. Hos henne hittar han i mystisk bok, gömd under golvplankorna. När han läser i den uttalar han av misstag en trollformel, och vad som händer då får mostern att förstå att Jack, som den första på många många generationer, kan utföra trolldom. Mostern förstår att de nu, tack vare Jacks potentiella förmågor, kan ge sig av för att leta efter hans föräldrar, som hon tror fortfarande lever. Men trolldomsboken är ett tveeggat vapen, för vättar och andra övernaturliga väsen dras till den nu när Jack hittat den. Innan de ens hinner påbörja sina eftersökningar efter föräldrarna behöver de klara sig undan sina onda förföljare.

Trolldom i Gamla stan känns som en introduktion och en upptakt till det riktiga äventyret, som jag föreställer mig är jakten på Jacks föräldrar. Jag var inte jättehänförd av boken av ett par anledningar, även om jag kan tänka mig att den blir bättre med de kommande delarna. Dels tyckte jag att historian aldrig riktigt hann gripa mig, men så är det ju också en kort berättelse, tänkt för 6-9-åringar som möjligen har lite livligare fantasi att fylla på med. Men främst så tyckte jag att det var lite för starka Harry Potter-paralleller, även om det nu finns en stor chans att Jacks föräldrar lever. Lagom-spännande, med möjlig men inte tvungen vidare-läsning.

