Taggar

, , , , , ,

before_I_met_youVuxenbok! Det läses mer vuxenböcker i den här änden än bloggen låter antyda. Jag har bara svårt att avsluta dem, verkar det som. En möjlig följd, om man får tro min kollega barnbibliotekarien, av barn- och ungdomsbokläsning, där saker och ting oftast händer snabbare och inte drar ut på tiden lika mycket. Intressant teori, tycker jag, som definitivt känt mig mer otålig med vuxenböckerna på sistone.

Before I Met You, den första av Lisa Jewells böcker jag läser sedan Thirtynothing, lyckades jag i varje fall avsluta, och detta trots att den är över 500 sidor tjock. Lite i maffigaste laget, tyckte numera otåliga jag, även om jag inte kan ge några direkta förslag på vad som skulle kunna tas bort (det är mer principen).

Before I Met You handlar om två 20-nånting tjejer/kvinnor; en – Betty – lever på 1990-talet, och en – Arlette – på 1920-talet. Båda kommer till London från sin hemort/ö Guernsey och lever på flera sätt i parallella situationer: båda med två rivaliserande manliga kärleksintressen, varav en är musiker, och en är mer lämplig som kärlekspartner än den andra. Historierna är annars inte i stort parallella, långt ifrån, men beröringspunkterna gör att läsaren spänt får följa och hoppas att den ena inte upprepar den andras misstag och öde.

Arlette är Bettys styvfarmor och det är så deras liv är sammankopplade. Den äldre kvinnan har just dött och lämnat en del av sitt arv till en person som är okänd för hela släkten. Betty, som stått Arlette nära, förstår att hon måste försöka leta reda på denna person och förstå vem hon var för styvfarmodern. Det blir lite av ett detektivarbete, som kommer att avslöja saker ingen av de efterlevande ens kunnat ana.

Historierna utspelar sig så under 1990- och 1920-talet om vartannat. Man får följa Arlettes vilda äventyr och Bettys jakt på ledtrådar, och egna äventyr i Soho. Båda är charmiga, men inte helt lätthjärtade historier. Trevlig läsning, tyckte jag.