Taggar

, , , , , , ,

Kär i kärlekenJag har varit nyfiken på Lina Forss böcker i flera år utan att ha kommit loss och läst någon av dem. Främst har det då rört sig om hennes vuxenböcker, men när jag letade bok för ungdom på tema kärlek stötte jag på den här, som dessutom utspelar sig i London. Perfekt tillfälle.

Kär i kärleken handlar om 16-åriga Timotej af Lilja (vilket namn, eh), fast hennes förnamn är egentligen Anna Maria och hon kallas Timmy. Timmy med de många namnen får mot sin vilja flytta till London då hennes mammas nya man behöver flytta dit för sitt arbetes skull. London är emellertid när allt kommer omkring inte sämsta stället att bo på, och Timmy ser snart de goda sidorna av stan och landet (och en del dåliga). Trots det umgås hon nästan bara med svenskar och deltar mest i det engelska som observatör, även sedan hon blir kär i engelska John, eller Rotborsten, som hon och tjejkompisarna kallar honom.

Kär i kärleken är en lite märklig bok som behöver sin titel för att hålla ihop vad som annars är lite oklart vad den går ut på. Fast man kan förstås också se det som att den handlar om en svensk 16-åring i London och hennes vardag. Den röda tråden är förälskelser – olyckliga, obesvarade i stort sett – tonårsliv och, det bästa av allt för mig; Londonliv. Sistanämnda gör att undertecknad förlåter spretigheten och svenskheten (svenskar-i-London-heten).

Dock har jag fler gånger problem med språket. På slutsidorna skriver författare Lina Forss att nu äntligen är hon författare och jag tänker att detta kanske var hennes debut, men sedan tänker jag att det stämmer ju inte med årtalen för dem av hennes böcker jag tittat på tidigare. Samtidigt kan jag inte säga att språket är dåligt, för det här är en tonårsbok, skriven i jag-form, så kanske är det tvärtom bra, anpassat tonårsspråk? Liksom tidigare under barn- & ungdomsläsningsprojektet får fundera över om det helt enkelt är andra regler/standarder som gäller för böcker för yngre. Jag får nog läsa en bok för vuxna skriven av Forss för att kunna avgöra det.

Londonmiljön är den stora behållningen med boken, och kanske trots allt lite svenskar-i-London-grejen. Flera av oss har ju hängt där, eller andra ställen i Storbritannien i vår ungdom. Jag tror annars att detta passar helt OK till tonår. 15 år och uppåt, kanske något yngre beroende på. Timmy är trots allt rätt så omogen, överemotionell och tonårsförvirrad, men samtidigt mogen nog (?) att utan tvekan ta med sig killar hem till den egna lägenhet hon bor i, granne med mamman och dennes man.

Trots vissa invändningar märker jag några dagar efter avslutad bok att jag ändå saknar Londonmiljön, och kanske rent av Timmy? Kanske blir det fortsatt läsning trots allt.. Det finns två ungdomsböcker till om Timmy, där den påföljande, Tro, hopp eller kärlek? också utspelar sig i London, medan den tredje, Vem kan segla förutan vind?, utspelar sig i Sverige. Ytterligare en bok om/med Timotej, Turk & Timotej – en natt, är skriven i samarbete med Niklas Krog och är som jag förstår det också fortsättning på hans bok Turk & Ayla. Kul med samarbete och sammanvävning av karaktärer och historier.

Dessutom finns ytterligare två böcker om Timotej, som är klassade för vuxna och som verkar handla om en äldre Timmy. Dessa skrevs före ungdomsböckerna och har titlarna Vildängel respektive Hallonbäcken. På beskrivningarna låter det som att handlingarna i ungdoms- och vuxenböckerna är delvis överlappande, vilket är lite förvirrande. Mer om Lina Forss och hennes böcker här.