Taggar

, , , ,

flickan-jag-alskar-heter-milenaPå tema kärlek, i åldersgrupp 6-9 år blev jag nyfiken på den här boken av Per Nilsson. David älskar Milena som går på hans skola. Men hon verkar inte veta att han ens finns. Han bestämmer sig för att inom en vecka, då ska hon minsann veta vem han är, och allra helst förstås vara kär i honom tillbaka. Men han vet inte riktigt hur det ska gå till, så han försöker med allt han kommer på: att vara busig, att vara smartast i klassen, att vara rolig. Men ingenting fungerar. När veckan är slut är David redo att erkänna sitt nederlag, men så av en slump träffar han på henne när han är ute och går med familjens hund. Och då ser Milena honom, äntligen.

Flickan jag älskar heter Milena är en söt historia med en kille i huvudrollen, i en annars ofta tjejbetonad genre (/tema). Jag letade medvetet efter lite historier med kära killar (jämte tjejer som jag också läser om) och det finns en hel del, som jag hoppas kunna gräva ner mig djupare i vid annat tillfälle.

Per Nillson är produktiv och uppskattad som barn- och ungdomsförfattare. Lite mer om honom här.