Taggar

, , , , , , ,

The-Fault-in-Our-StarsThe Fault In Our Stars, eller Förr eller senare exploderar jag, som den översatts till på svenska gick rakt in mitt hjärta. Man förstår att det kommer att bli så redan när man läser vad den handlar om: 16-åriga Rachel och 17-åriga Augustus som båda har cancer; hennes obotlig och hans en som ger honom 80% chans att överleva. De träffas via en cancerstödgrupp och blir vänner, och närmare än så. Boken handlar om deras vänskap, om att leva med cancer, och om litteratur. Den är svår att beskriva på ett sätt som gör den rättvisa, för den är smart, viktig, stundtals rolig; bitterljuv, och framförallt väldigt gripande. Jag kommer att följa John Greens författarskap framöver och så snart jag har mig tid ta mig an Looking For Alaska, som det också snackats en del om.

Det här är en ungdomsbok, men den funkar utmärkt till vuxna. Jag ska inte hausa upp den här boken och utsätta den för det öde som tyvärr ofta händer när man försöker få folk att läsa en bok man själv tyckt väldigt bra om. Jag säger bara: läs den.

Boken ser ut att vara på gång att bli TV-serie under 2014. Ser fram emot den. Mer om John Green och hans böcker här.