Taggar

, , , , , , , , ,

Sherlock, serieLL-förlaget har påbörjat en serie med tecknade klassiker. Första delen är ovan avbildade samling med tre noveller om Sherlock Holmes: De rödhårigas förening, En skandal i Böhmen och och Det sista problemet, tolkade och tecknade av i tur och ordning Jens Andersson, Loka Kanarp och Knut Larsson. Jag valde den här boken egentligen för att den är en serie inom mysteriegenren, men att den är lättläst är en trevlig bonus. På biblioteket där jag lånat boken står den klassificerad som Hci(s) men jag tror mycket väl att den funkar också som uHci(s). De grafiska novellerna är korta och lätta att läsa och följa (även för icke serievana), och återger samtidigt de klassiska historierna i stora drag. Emellanåt fick jag lite 8o romaner för dig som har bråttom-känsla, och kanske är det därför jag känner att samlingen hade passat – kanske t o m passat bättre – på ungdomsavdelningen, men i viss mån är det väl alltid svårt att läsa förenklingar – lite som när man ser filmversionen av en älskad bok och inte kan låta bli att notera allt de utelämnat eller ändrat..

Jag tycker oavsett förenklingarna att det här är ett trevligt initiativ, både omvandlingen av klassiker till grafiska noveller/tecknat och att klassiker – och annat – ges ut som lättläst. Dessutom gillar jag att ha exempel på serier att komma med inom genren mysterier/deckare för barn- & ungdom.

Mer om LL-förlagets Tecknade klassiker-satsning här.