Taggar

, , , , , , ,

tordyveln-flyger-i-skymningenYtterligare en bok, jämte Ture Sventon, som jag under mitt Barn- & ungdomsläsningprojekt blivit omåttligt sugen på att läsa är Maria Gripes Tordyveln i skymningen. Också den har jag emellertid läst tidigare och den hör därför till sådana jag enligt principerna jag satte inte borde välja i första läget. Men liksom med Ture Sventon hittade jag en fuskväg till boken. Inte som film den här gången, utan som ljudbok. Ljudböcker är ju lite som bonusläsning, tänker jag, på tid när man gör annat och inte kan hålla i en fysisk bok: plockar körsbär, rensar odlingslandet eller bakar.

Tordyveln i skymningen är ungdomsklassikern om syskonen Jonas och Annika, och deras kompis David som efter en serie till synes obetydliga händelser kommer en skum historia på spåren. När de blir tillfrågade om att vattna blommorna hos den dam som bor i den Selanderska gården kommer de dessutom märkligheterna närmare. Bl a hittar de gamla brev från 1700-talet som de läser, och de leder dem vidare in i mysteriet. De börjar så smått fundera kring och undersöka en egyptisk staty som nämns i breven och som har koppling till gården och människorna som bott på den. Den ena underliga händelsen efter den andra inträffar och var gång de tror att de förstår hur saker hänger samman visar det sig vara ett blindspår.

Liksom många andra av Maria Gripes böcker har Tordyveln i skymningen ett lite övernaturligt inslag, vilket gör att boken passar i flera genrer: mysterier, och vad jag här lite bristfälligt kallar fantasy. Gripe är fortsatt en stor undgomsfavorit för mig, och medan det var kul att läsa/höra den som ljudbok var den här versionen, en radioteaterföljetong från 1976, i hög grad tolkad åt en. Jag hade nog föredragit att läsa boken och skapa/återuppliva min egen föreställningsvärld, men det ena utesluter förvisso inte det andra. Radioföljetongen var också faktiskt den som kom först, före boken, och gjordes med bl a Hasse Alfredsson och Sif Ruud, vilket är lite kul bara det.

Tordyveln flyger i skymningen ska även bli film, och enligt svt pågår inspelningen nu under 2013. Mer om Maria Gripe här.