Etiketter

, , , , , ,

ture_sventon_privatdetektivNu sedan jag börjat sätta mig in barn- och ungdomsläsning lite mer aktivt och metodiskt märker jag att jag automatiskt dras till gamla klassiker och favoriter från min egen barn- och ungdom. Men tanken var ju att inte – i varje fall i första läget – att läsa sådant jag redan läst än gång (även om det var ett par decennier sedan). Åke Holmbergs första bok om Privatdetektiv Ture Sventon fick därför så snällt åka med oläst tillbaka till bibblan med en självutdelad smäll på fingrarna till undertecknad.

Men det är ju jättekul att återbesöka gamla favoriter så det dröjde inte många minuter förrän jag hittade en kompromiss: Ture Sventon finns som film och en sådan går lite (om än marginellt) snabbare att ta sig igenom än en bok, så häromkvällen satt jag och kollade på ovan avbildade klassiker från 1972, med Jarl Kulle som Sventon.

I filmen, som har samma titel som den första av böckerna om privatdetektiv Ture Sventon, men åtminstone delvis annan handling, får tittaren se hur Ture Sventon och Herr Omar träffas, och hur privatdetektiven kommer att äga sin välkända flygande matta. Sventons kärlek till semlor – temlor för Sventon, som (ibland) har svårt att uttala bokstaven s – befästs också. Och förstås lurar ärkefienden Ville Vessla i kulisserna när Ture Sventon jagar stulna kylskåp och försvunna slott i Sverige, Paris och Orienten med hjälp av sina flygande matta. Det är en halvt galen historia som nog inte vem som helst skulle kunnat få ihop. Men jag får erkänna att jag fortfarande är sugen på att läsa böckerna…

Mer om Ture Sventon – privatdetektiv i Svensk Filmdatabas, och mer om Åke Holmberg här.

