Taggar

, , , , ,

Dead Ever AfterPå lite mindre än 2 år har jag (sakta men säkert) plöjt mig igenom Sookie Stackhouse-serien. Jag har inte bloggat om de respektive böckerna eftersom det känns som att mer eller mindre alla andra redan läst och bloggat om dem och/eller sett TV-serien. Den avslutande delen som jag just läst ut är emellertid förhållandevis ny och statistiskt sett borde det varit avsevärt färre som läst och bloggat om den (åtminstone än så länge), så några ord om den följer nedan. Jag försöker i det följande att inte avslöja för mycket, men liten varning för oavsiktliga spoilers.

Sista delen om Sookie tar vid strax efter de händelser som utspelade sig i Deadlocked, då en uppgörelse slutar dödligt och Sookie impulsivt använder sin magiska cluviel dor för att rädda livet på en av sina nära utan att veta vilka följder handlingen kan komma att få. Erik tvingas i den avslutande delen också göra ett slutgiltigt val om huruvida han ska stå Sookie bi eller gifta sig med den mäktiga och strategiskt lämpliga vampyrdrottningen. Samtidigt lurar någon som fått nog av Sookie i kulisserna. Vännerna runt henne börjar förstå att något är i görningen och sluter upp för att hjälpa till att skydda henne – eller rättare sagt försöka skydda henne, för det ingen av dem inser är att det är fler än en som är ute efter henne. Frågan är om vännerna ska hinna ifatt fienderna i tid.

Den avslutande delen var i min uppfattning rätt mycket i linje med de senaste Sookie-delarna. Flera tidigare har påpekat att det inte egentligen händer så mycket eller blir så värst spännande, ens i vad som alltså ska vara den slutgiltiga uppgörelsen. Frågan jag ställer mig är om det verkligen är det. Jag uppfattar inte denna del som mer avslutande än någon av de andra, utan den lämnar tvärtom öppet för Harris att om/när hon känner för det ta upp sagan igen. Men säger hon att det är slut så ska jag väl försöka se det så. Jag gråter inte några floder om det är så ärligt talat, även om jag för all del har haft mycket nöjesläsning tack vare Sookie. Denna sista del tror jag också att jag tyckte bättre om än många andra vars recensioner jag läst, helt enkelt för att mina förväntningar tack vare dem inte var så höga. Jag tyckte att boken var helt ok, även om det inte var några direkta fyrverkerier som minde om de tidigare seriedelarna, och att det då inte heller precis kändes som någon stor avslutning.

Lite kommer jag att sakna Sookie trots allt. Så då är det kanske tur jag bara hunnit komma till början av säsong 4 på TV-serien.