Taggar

, , , , , ,

Glassbilen som försvannSom den som följt mina senaste 3-4 inlägg vet håller jag på att läsa barn- och ungdomsböcker på tema deckare/mysterier. Turen har kommit till åldersgrupp 9-12 år, där jag hittade en bokserie om Dickens detektivbyrå som såg spännande ut av flera anledningar. Dels utspelar den sig i Skåne, och dels har den tydliga anglofila inslag. Dessutom insåg jag när jag läst ett tag att jag nog arbetat tillsammans med författaren när jag gjorde min utbildningspraktik på Malmö Stadsbibliotek. Lite extra skoj, tycker jag.

I Glassbilen som försvann anländer brittiska, världsberömda detektiven Clara Dickens till Åhus för att slå sig ner och starta detektivbyrå. Ganska snart blir hon bekant med tvillingarna Svana och Svante, som tipsar henne om hennes första fall i staden: en glassbil har blivit stulen. Clara tar sig an fallet och frågar tvillingarna om de inte vill hjälpa henne med detta, och även förhoppningsvis kommande mysterier och klienter.

Glassbilen som försvann är en trevlig och lagom spännande sommarhistoria, som jag personligen uppskattade mycket för de engelska inslagen och humorn kring Clara. Det finns även annat i historien som gör att jag tror att den är ett ypperligt lätt-mysterium att rekommendera till 9-12 åringar. Den borde även funka som högläsningsbok till yngre än så.

Suzanne Mortensen bor i Lund och Åhus, och har just kommit ut med seriens sjunde del, Londonmysteriet, vars namn antyder ännu större anglofil potential. Mer om Dickens detektivbyrå här.