Taggar

, , , , , ,

katt_forsvunnenÄven min andra bok i Projekt Djupdykning Barn & Ungdom gick faktiskt också den emot de riktlinjer jag bestämt mig för till projektet (men det är trots det inte riktigt läge att revidera dem ännu tycker jag), då Helena Bross får sägas vara välkänd för mig, i synnerhet vad gäller lättlästa böcker/börja läsa. Men det gällde flera av de författare jag hittade när jag letade efter deckare/mysterier på den avdelning, och när den här ju handlar om katter (ännu ett favorittema hos undertecknad :)) tänkte jag att det skadar ju i alla fall aldrig att faktiskt få läst en av hennes böcker, snarare än att bara vara välbekant med dem. Så så blev det.

Katt försvunnen är den tredje, fristående, delen om Dina och Kevin som gillar att leka detektiver. När de är i matbutiken hittar de en lapp om en försvunnen katt, som de genast känner att de vill vara med och spåra upp. Men de hittar fler lappar om försvunna katter och stöter samtidigt på en massa typer som verkar misstänkt skumma. Kan någon av dem ha kidnappat katten, eller kanske t o m flera av katterna? Dina och Kevin börjar undersöka..

Katt försvunnen är en trevlig bok som passar nybörjare och dem som vill ha något lite lättare att läsa, men för all del även kattfantaster. Författare Helena Bross har själv haft läs-och skrivsvårigheter och skriver gärna böcker med dessa svårigheter i åtanke. Hon har skrivit ganska mycket, både mer lättläst och diverse annat. Katt försvunnen och de två tidigare Mini-mysterierna är illustrerade av Mattias Olsson.