Etiketter

, , ,

Mystery Mercy CloseIdag tipsar jag om den här boken på Vellingebibliotekens boktipsarsida. Så här skriver jag där i mitt möjligen kortaste utlåtande någonsin:

The Mystery of Mercy Close är den femte boken om irländska familjen Walsh, skapad av Marian Keyes. Den handlar om den femte och yngsta dottern, Anna, som är privatdetektiv, men som haft det lite glest med uppdragen på sistone. Så pass glest att hon just fått flytta ut ur sin älskade lägenhet och tillbaka till sina föräldrar igen. Men så dyker Jay Parker, manager för pojkbandet Laddz, upp och erbjuder Anna ett uppdrag med fantastiskt arvode. En av bandets medlemmar, Wayne, har nämligen försvunnit spårlöst, en knapp vecka före att bandet ska återförenas inför hela nationen. Det blir upp till Anna att hitta Wayne, och det snabbt.

The Mystery of Mercy Close är ett lättsamt mysterium med en dov underton, som grundar sig i den depression Anna lider av. Samtidigt lyckas Keyes vara skrattlockande rolig på familjen Walshs karaktäristiska, lite sarkastiska vis.

Boken finns även översatt till svenska, med titeln Hemligheten på Mercy Close.

Boken är lite svår att placera i en genre, för det är inte egentligen chick lit, även om det är det jag annars associerar Marian Keyes med och nog skulle placera övriga titlar i serien under, men det är inte heller någon traditionell detektivroman, även om den har ett tydligt mysterium i sig. Jag tyckte väldigt bra om den här boken, och i synnerhet tyckte jag väldigt bra om Anna, även om jag nog tycker att boken kunde kortats ner en 100-150 sidor. Jag tycker att boken blev en bra avslutning på en serie som i viss mån varit stilskapande, men som samtidigt skulle kunna känts lite daterad om Keyes främst upprepat samma koncept igen nu så här många senare. Istället lyckas hon göra en helt annan bok än de tidigare, vilket samtidigt är fullt logiskt, eftersom Anna är en helt egen (i dubbel bemärkelse) person.

