Etiketter

, , , , ,

BiblioteksmysterietJag har bestämt mig för att göra en ordentlig djupdykning i barn- och ungdomslitteratur för att bredda mina kunskaper. Jag tänkte göra ett litet projekt av det och har funderat på hur jag bäst tar mig an det. Det är ett stort område med massor av böcker, som förstås kommer att ta lång tid innan jag känner att jag kan det lika bra som vuxenböcker – som jag hunnit läsa in mig väl på via både svensk och engelsk litteraturvetenskap, förlagsutbildning, eget mångårigt intresse och 5 år i bokhandel bl a. Jag kom fram till att ett sätt att angripa det breda området är att fokusera på en genre i taget. Det finns massor av genrer, som i viss mån skiljer sig lite från de traditionella vuxengenrerna, men också har vissa paralleller. Lite slumpartat valde jag att börja med deckare/mysterier och valde på bibblan ut ett par titlar ur var ungefärlig åldersgrupp med utgångspunkt i Hcf, Hcg, uHc/e och lättläst. Bilderböcker, serier och annat tänkte jag lägga till där så faller sig lämpligt, lite beroende på genre. Har någon boktips inom dessa för tema deckare/mysterier, eller ö h t på riktigt bra böcker inom temat mottages de tacksamt!

Tanken var att i första hand bredda min kunskap genom att läsa nytt och okänt, halvbekant eller sådant jag av särskild anledning är nyfiken, snarare än att plöja för mig välkända titlar och författare även om jag inte själv läst dem tidigare. De får komma i ett senare skede om jag tycker mig ha skapligt bra koll på dem redan. Dock kunde jag trots det inte motstå att läsa en bok ur en serie och av en författare som jag redan är välbekant med, helt enkelt för att den handlar om bibliotek, som ju är ett favorittema för undertecknad. Ovan avbildade blev således första boken ut i mitt Projekt Djupdykning i Barn & Ungdom, Genre deckare/mysterier.

Biblioteksmysteriet är en av 25+ fristående delar i Martin Widmarks serie om LasseMajas Detektivbyrå, om klasskompisarna Maja och Lasse som hjälper polismästaren i Valleby att lösa mysterier och fånga brottslingar. I Biblioteksmysteriet är det någon som stjäl dyrbara böcker från Vallebys bibliotek. Maja och Lasse anlitas för att spana på biblioteket och de besökare som använder sig av forskarrummet, där de dyrbara böckerna förvaras. Tillsammans med polismästaren och bibliotekarie Karin Fahlén försöker de lista ut hur tjuven lyckas stjäla böckerna och ta sig förbi larmet, och förstås vem det är som gör det och varför.

Biblioteksmysteriet är ett trevligt mysterium med en listig lösning. Boken känns lagom lång och utspelar sig till stor del på biblioteket, vilket är extra trevligt för en biblioteksnörd. Den är skriven för åldrarna 6-9 år och illustrerad av Helena Willis.

