Etiketter

, , , , , ,

Crossing PlacesIbland får man boktips som man bara känner kommer att passa en som handen i handsken. Ruth Galloway har jag hört, och läst, om hur många gånger som helst och tänkt att så fort bara den här uppsatsj**veln är ur vägen, DÅ. Så när jag nu i veckan åkte upp till Uppsala för att ventilera min uppsats kändes det inte mer än rätt att jag skulle få unna mig första Ruth:en som belöning för hårt slit när jag lägligt hittade den på The English Bookshop.

Men så är det ju det här med förväntningar och rave reviews; de kan lika mycket stjälpa som leda en till bra böcker. Det är alltid riskabelt att dela med sig om sådant man tycker om, samtidigt som man ju vill få andra att uppleva detsamma. Jag vet inte en bokmal av dem jag känner och litar på smakmässigt som inte gillat Ruth. Och hon höll måttet. Fantastiskt glad är jag för det, som nu har fyra böcker till och en novell att se fram emot. Tack alla, för tipset!

The Crossing Places introducerar arkeologen (forensic archeologist) Ruth Galloway som bor på Norfolks norra kust. När ben hittas i sumpmarken rådfrågar polisen Ruth om hennes expertis. Polisen hoppas att det ska vara kvarlevorna efter en femårig flicka som försvann tio år tidigare. Det är det emellertid inte, men Ruth kommer ändå att bli indragen i eftersökningarna när ett andra barn i samma ålder plötsligt försvinner. Samtidigt verkar Ruths förflutna vilja återutspela sig då både hennes före detta pojkvän och gamla mentor dyker upp och rör upp saker. När Ruth hittar kopplingar till morden som verkar leda till både den ena och den andra av hennes vänner inser hon att hon kan vara i stor fara.

The Crossing Places är en spännande historia, där jag förvisso hade rätt i min gissning om vem som var mördaren, men som var bra ändå. Framför allt gillade jag Ruth och landskapet. Den karga miljön passade och DCI Harry Nelson var också en stabil karaktär. Ser lovande ut inför resten av serien.

Mer om Ruth Galloway och författare Elly Griffiths här.

