Etiketter

, , , , , , ,

Murder in Volume

Uppsatsen är skriven, inlämnad och ventilerad. I ärlighetens namn blev jag liite trött på den mot slutet, men så är det kanske med allt en måste läsa 118 ggr. Det betyder dock inte att jag är trött på bok-böcker :) Jag har en del deckare med biblioteksanknytning som blivit över efter uppsatsen (bättre att skaffa för många än riskerar få för få), däribland denna: Murder in Volume av D. R. Meredith.

Boken berättas utifrån två personers perspektiv; palepatholog-slash-bibliotekarie Megan Clark och hennes bästa vän och kollega Ryan Stevens. Ryan är från början bekant med Megan då hans dotter är hennes bästa vän, men sedan de blivit kollegor har de kommit att stå varandra nära, och Ryan har t o m – lite motvilligt – insett att han är kär i den betydligt yngre Megan. Han hänger med på alla hennes galna upptåg, men den här gången skulle det ju bara handla om en deckarbokklubb, när plötsligt en i bokklubben blir mördad. Megan befinner sig olägligt på fel plats vid fel tillfälle och blir huvudmisstänkt, och kan inte annat än försöka ge sig på att reda ut mordet för att rentvå sig själv. Ryan dras maktlöst med, och resten av bokklubben med honom, trots att det är troligt att mördaren är en av dem.

Murder in Volume är lätt underhållande, men inget som lämnar något bestående intryck. Jag fann den mähäiga Ryan lite irriterande när han mot sin vilja hänger med på allt Megan drar med honom på. Jag tror att boken led av att jag läste den under en ganska lång period pga uppsatsstress runt omkring, så kanske hade den varit mer underhållande under andra omständigheter. Den största behållningen är helt klart alla bokreferenser, som dock inte lämnas till läsaren att koppla själv, utan förklaras då Ryan inte är speciellt deckarintresserad/bevandrad och behöver ha allt förklarat. Inte heller bibliotekskopplingen är särskilt stark. Båda berättarna arbetar som bibliotekarier, men inte mycket av boken utspelar sig på biblioteket och Megan jobbar där enbart i brist på palepatologarbete. Inget jag ångrar att jag gav mig på, men jag kommer nog inte att fortsätta serien.

