Taggar

, , , , , ,

Killer_LibrarianSom jag skrev i höstas håller jag som bäst på att researcha inför min masteruppsats, som ska handla om representationer av bibliotek i skönlitteratur. Sedan dess har uppsatsämnet ändrats något, eller utökats, kanske jag ska säga. Utöver nämnda kommer den även att handla om representationer av bibliotekarier som detektiver, och ni förstår då kanske att det handlar om spänningslitteratur.

Jag har redan läst en del böcker som platsar inom detta tema. Förutom den via länken ovan skulle denna kunna funka, men jag behöver naturligtvis mer tofu på benen än så och fortsätter läsa bibliomysterier för glatta livet. Senast i raden är denna: Killer Librarian av Mary Lou Kirwin.

Den flertydiga titeln syftar på Karen Nash, bibliotekarie och ultraboknörd från Minnesota, USA. Hon och hennes pojkvän Dave ska precis ge sig ut på en efterlängtad – åtminstone av Karen – resa till London, där de (hon) tänkt turista och besöka bokhandlar och en massa annat boknördigt enligt en lång lista hon snickrat ihop. Men bara några timmar före avfärd händer det otroliga: Dave ringer och gör slut med henne. Bara sådär, via telefon, efter över 4 år tillsammans.

När den värsta chocken lagt sig bestämmer sig Karen för att resa ändå: det här är hennes resa och hon har sett fram emot den i flera månader. På flygplatsen upptäcker hon dock att Dave också tänkt fullfölja resan – tillsammans med en avsevärt yngre blondin. Karen blir vansinnig men lyckas trots allt ta sig till London helt utan konfrontation. Väl på plats börjar det dock hända saker. En man på hennes B&B hittas död, och förstås är det Karen som gör upptäckten. Redan illa tilltygad lyckas hon dricka lite för mycket vid ett pubbesök och råkar öppna sitt hjärta för en annan pubbesökare, som typiskt nog visar sig vara involverad i Londons kriminella kretsar. Kanske råkar hon berätta allt om hur hon mår efter Daves dumpning, kanske råkar hon nämna vilket hotell han bor på och kanske kanske råkar hon säga att hon önskar att han vore död…

Killer Librarian är egentligen en ganska sansad historia, trots att Karen ska försöka både förhindra ett mord och lösa vad som ser ut som ett annat. Men det är också en berättelse fylld av böcker och kärleken till sådana. Det är massor av litterära referenser och ett besök i härliga bokstaden Hay-on-Wye beskrivs. Det är egentligen böckerna mer än mordtrådarna som driver handlingen, och även där behållningen är, åtminstone för mig.

Det här är min bok om böcker för januari i Västmanländskans utmaning.

Om Mary Lou Kirwin finns inte mycket information att hitta. Möjligen är det en pseudonym, men inte heller det har jag kunnat bekräfta. Boken är den första utgivna för författarnamnet, och en andra planeras för 2013.