Taggar

, , , , , ,

The Secret of Happy Ever After

Lucy Dillons The Secret of Happy Ever After har jag sett då och då tillsammans med ett par andra av hennes böcker, iscensatta i samma engelska by, men jag hade faktiskt ingen koll på att en av dem var, eller är, en riktigt bokig bok. Den handlar om vännerna Anna och Michelle, som lär känna varandra av en slump på ortens lilla hundcafé. Anna är bibliotekarie, gift och med tre styvdöttrar samt en halvvild dalmatiner, men blir uppsagd när biblioteket tvingas till sparåtgärder. Michelle är inflyttad till byn två år tidigare och har sedan dess öppnat en inredningsbutik som blivit en succé. Mindre succé är det med Michelle själv, som gömmer sig från sin man och sitt förflutna. Annas högsta dröm är ett barn, ett alldeles eget, men med huset redan fullt och en man som vill ha lugn och tystnad ser det inte ut att bli någon verklighet av hennes dröm. Vännerna blir arbetskamrater när Michelle tar över stadens bokhandel och anställer Anna som dess föreståndare.

Det är kring bokälskaren Anna och bokhandeln det litterära och boknördiga i boken kretsar. Mycket mer sådant än jag vågat hoppas efter alla supposedly bokiga men i själva verket inte-böcker jag läst på sistone. Anna älskar böcker och har viss förkärlek för romaner hon läste som barn och ungdom, och många av dem är sådana jag själv läst. Man blir väldigt sugen på att själv återbesöka lite gamla klassiker. Det är boksnack och paralleller, titlar och rekommendationer och allmänt bokmys, och dessutom bokhandelsmys. Överhuvudtaget är det en väldigt gemytlig bok, trots att det är ganska mycket problem och sorgligheter i den.

Det är också en hel del hundar i denna bok, liksom Lucy Dillons två andra som utspelar sig i samma samhälle. Den är faktiskt också mer hundig än många av de kattiga böcker jag läst på sistone varit kattiga, och det bästa är att det funkar det också, fastän jag inte alls är en hundmänniska. Kanske att jag är en hund-i-bok-människa, helt enkelt. I så fall borde jag nog läsa de två andra böckerna också.

Lucy Dillon finns på Twitter och Facebook.

Detta är mitt decemberbidrag till Västmanländskans Böcker om böcker-utmaning!