Taggar

, , , ,

Laura Childs Tea Shop Mysteries var en av de första cozy crime-serier jag kom i kontakt med och den jag läst flesta delar i. The Jasmine Moon Murder är den 5e i ordningen och fortsätter följa huvudpersonen och tecaféägarinnan Theodosia Browning och hennes vänner.

När boken tar sin början är det midnatt och Theo och hennes anställda ute på en kyrkogård och serverar te och bakverk. Invånare och skådespelare från staden håller på att inför publik återskapa historiska scener som ägt rum på kyrkogården. Mitt i allt faller en man ner död. Det visar sig snart vara Theos pojkväns morbror, och att han blivit mördad. Theo som tidigare försökt nysta i mord och annan brottslighet som skett i staden blir varnad av sin kontakt hos polisen att hålla sig utanför, men det blir svårt för henne när hennes sörjande pojkvän uttryckligen ber henne om att försöka hitta mördaren.

Jag brukar tycka att Tea Shop-mysterierna är småtrevliga att läsa både för temiljöerna och för mysterierna, som brukar vara helt OK om än inte väldigt minnesvärda. I just den här delen tycker jag att mysteriet är skapligt spännande men antingen läste jag för snabbt eller så missar författaren att reda ut hela historien. Jag tyckte dessutom inte att den var helt trovärdig.

Däremot excellerar Laura Childs i temys i den här seriedelen. Det är massor kring te: teaftnar, recept, trivia, teporslin mm mm, vilket förstås alltid ingår i viss mån, men i den här kändes extra tepackat. Så de övriga olästa delar jag har med Theodosia och gänget får stå kvar i hyllan i väntan på läsning.

Mer om Laura Childs här.

Boken är tillbytt via BookMooch.