Taggar

, , , , ,

Som jag skrev i fredags jagar jag frenetiskt biblioteksrelaterad skönlitteratur. Här är ytterligare en cozy med en bibliotekarie i huvudrollen.

Charlaine Harris är knappast något okänt namn, men hon är mindre känd för den här cozy mystery-serien om bibliotekarien Aurora ‘Roe’ Teagarden än en viss serie om Sookie Stackhouse. Trots det är den här mer än ett decennium äldre, men det har ju egentligen inte med saken att göra. Blivande bibliotekarie med bibliobokstema på mastersuppsatsen – och cozy-fan to boot – var det här en ganska given bok för mig, och jag tror nog att jag kommer att fortsätta med de övriga delarna också.

Aurora Teagarden är bibliotekarie och fastighetsskötare till ett antal av hennes mors fastigheter. Hon är också crime fan, och då inte som kanske mer vanligt skönlitterär crime fiction fan, utan hon och elva andra i hemstaden läser böcker om, och träffas och diskuterar, verkliga historiska brott. Det är en annorlunda hobby som inte alla ser med blida ögon på. Bättre blir det inte när någon dessutom börjar begå det ena mordet efter det andra – helt utefter tidigare, kända mord och med koppling till gruppen, som kallar sig Real Murders. En copy cat-mördare är på vift i Auroras kvarter och påläst som hon är vet hon lite mycket om de grymma morden.

En annorlunda mordhistorieidé, om än inte unik i varken fiktion eller verklighet. Lite mindre bokigt och bibliotekiskt än jag hoppats på, men det finns potential, så jag kommer säkerligen att fortsätta med nästa del längre fram.

Calliope och Cinnamon Books (och kanske Bokomaten?) har läst, någon mer?

Mer om Aurora Teagarden-serien här.