Taggar

, , , , , , ,

Om jag är nördig nog att gilla böcker om böcker, älskar jag som blivande bibliotekarie förstås också böcker om bibliotek. I höst har jag inte bara hakat på en utmaning med det förra som tema, jag har också gett mig på en masteruppsats som innebär att jag ska läsa en massa böcker som utspelar sig i eller har annan koppling till bibliotek. Nördorama!

Jag har en bra lista på sådana böcker och jobbar på att göra den längre, men har ni några spontana tips på skönlitteratur på svenska eller engelska (översättningar går också bra) så tar jag ytterst tacksamt emot tips! I första hand ska jag försöka läsa sådant som är skrivet under de senaste 20 åren, men det är inte säkert att det blir så, så kommer ni på äldre biblioteksrelaterad skönlitteratur så är de tipsen också välkomna. Eventuellt kommer jag att inrikta mig på spänningslitteratur (för att använda ett medvetet brett begrepp), men inte heller det är säkert, så allt är uppskattat!

Inom ramen för detta – för uppsatsen, men också för Västmanländskans Böcker om böcker-utmaning – har jag nyss läst boken ovan: Murder Past Due, som är den första i Miranda James A Cat in the Stacks Mystery-serie om bibliotekarien Charlie Harris (en nickning till Charlaine Harris som ju också har en bibliotekariemysterie-serie?? Mer om den om någon dag, förresten.) och hans katt Diesel.

Charlie och Diesel är välkända figurer i staden, där de promenerar tillsammans på väg till biblioteket var dag. Det är en mindre stad där alla känner till alla, så inte helt överraskande blir det både uppståndelse och skitsnack när stadens stora kändis, thrillerförfattaren och kvinnorkarlen Godfrey Priest, bevärdigar dem med ett sällsynt besök. Inte helt överraskande heller blir självaste Godfrey Priest också snart mördad, och bland de misstänkta finns Charlie och Diesels vänner.

Det är trevligt för omväxlings skull med en manlig huvudrollsinnehavare, och både katter, litteratur och biblioteksinslag är uppskattade komponenter. Dock kunde det varit lite mer av de litterära inslagen, tyckte jag personligen. Boken utspelar sig förvisso i viss utsträckning i bibliotek, men då huvudsakligen back stage, så det är tveksamt om den kvalificerar för det specifika ändamål jag valt till uppsatsen. Då var den lite mer bok-bokig, fast inte heller det överdrivet mycket, men tillräckligt för att jag ska ställa upp med den i bok-bokutmaningen. Hur som helst trevlig cozy crime, med *POTENTIELL SPOILERVARNING* en liten twist mot slutet. Avslappnande nördunderhållning!

Mer om A Cat in the Stacks-serien och Miranda James här.