Etiketter

, , , , ,

Ulrica, som bloggar på Västmanländskans bokblogg, drog förra månaden igång vad som möjligen är den perfekta bokutmaningen, eller åtminstone passar den mig och min lässmak helt perfekt: den går ut på att läsa böcker om böcker, vad jag kallar bokböcker eller book lit, som de kategoriseras som här hos mig. Läs mer om utmaningen här.

Som min första bok i utmaningen valde jag en som jag av en slump sprang på på min egen lilla bibbla (och med egen menar jag min arbetsplats). Det var titeln snarare än omslaget som fångade mig – det är ännu mer 90-tal i verkligheten kan jag säga – och förstås författarnamnet. Jag har bara läst en Val McDermid tidigare, men då en bok jag tyckte bra om, och vidare bekantskap med henne kändes därför välkommet (fast nu som V.L. McDermid).

Booked For Murder är sjunde delen om journalisten – numera lärare i journalistik – Lindsey Gordon, skottska och sedan sju år boendes i Californien. Jag hoppade direkt på del sju utan att ha läst någon av de tidigare för att komma direkt till en del som utspelar sig i bokbranschen. Framgångsrika ungdomsfantasyförfattaren Penny Varnavides, tillika Lindseys vännina, blir mördad i sitt hem i London. Sättet hon dör på är både annorlunda och spektakulärt, och dessutom är mordmetoden exakt den mördaren i författarens pågående bok använder. Få känner till historien i den ännu opublicerade boken och huvudmisstänkt blir genast Pennys partner. Lindsey rycker in för att försöka så väl fria partnern, som också är en vän, som hitta den skyldige. Snart är hon djupt inblandad i intrigen som på flera plan involverar både bokbransch och bokfolk.

Booked For Murder gick helt OK att läsa trots att det var del sju. Om jag missade något av att inte ha läst de tidigare var det i varje fall inget som framgick tydligt. Kul att läsa om författare och bokbransch, men den enda andra bok jag läst av McDermid var bättre. Jag känner inte tvunget att jag måste fortsätta läsa om Lindsey Gordon, utan behållningen av den här var nog i främsta hand boktemat.

Kul annars att läsa en bok av, om och med kvinnor. Mina läsvanor är väl heteronormativa så det är uppfriskande med en hbtq-fläkt då och då. Mer om Val McDermid och hennes böcker här.

