Taggar

, , ,

Jag skrev tidigare i veckan om att jag gillar lokalodlade böcker, antingen de givits ut på lokalt förlag, av dito författare eller handlar om en plats jag bor – eller bott på. Bland annat därför följer jag Peter James deckarserie om Roy Grace, men givetvis också för att dne är spännande. Lokalkännedomen ger dock ytterligare något, även om det inte är allt, som jag upptäckte om inte annat när jag läste en kortroman av nämnda författare i väntan på utgivningen av nya och åttonde delen om Grace, den ovan avbildade Not Dead Yet. Om kortromanen lämnade något ytterligare att önska så är James definitivt tillbaka i form i Not Dead Yet, som handlingsmässigt kretsar kring superstjärnan och sångerskan Gaia Lafayette som återvänder till sin uppväxtstad Brighton för en filminspelning. Strax före avfärd dit blir en av hennes assistenter i hennes nuvarande hemland USA mördad i tron att hon var stjärnan själv. Nya mordhot följer stjärnan över Atlanten och ytterligare hotfullheter dyker dessutom upp på plats.

Samtidigt upptäcks delar av en styckad kropp i Brighton: en torso, men utan armar, ben och huvud, vilket gör kroppen svåridentifierad. Grace är djupt insyltad i rättegången mot en brottsling i en tidigare bok i serien, så i den här delen får hans skyddsling Glenn Branson ta över mycket av brottsundersökningen, även om Grace fortfarande är den centrala figuren. Överhuvudtaget utvecklas Bransons karaktär och vi får följa honom och det som händer genom hans ögon mer än i tidigare delar. Jag misstänker att detta är ett medvetet drag från James sida, att han planerar något för Graces räkning. Antingen något dramatiskt, kanske har han blivit trött på sin huvudkaraktär, eller, och förhoppningsvis, något mindre allvarligt som kanske en upcoming pappaledighet? Det måste ju förekomma även i England, även om det är ovanligare än här, som jag minns det. Nåväl, det är bara att inväntande kommande delar.