Taggar

, , , ,

Jag är väldigt förtjust i närodlat. Lokala bönder och egen täppa, men i det här fallet handlar det naturligtvis om böcker – författare, förlag eller ännu hellre handling. Tidigare var det Lund och dessförinnan Brighton, England. Före det var det New York, och någonstans i historiens början Helsingborg och Ängelholm. Efter vår flytt nyligen är det Malmö jag läsvurmar för. Jag älskar att läsa och känna igen mig – eller inte, som i många fall i den här boken: Särskild, andra delen i Nene Ormes Urban Fantasyserie om drömmaren Udda. Malmö är i denna serie är precis vad den första boken i serien heter; en Udda verklighet: bergochdalbana och skräckkabinett i ett, och allt på min egen gata.

Första delen läste jag strax efter att den först kom ut, vilket var ett par år sedan nu (och innan denna bokblogg ens var påtänkt). Jag hade därför lite svårt emellanåt att komma ihåg vissa namn och fenomen, men grundhistorien om hur Udda kommer till insikt om att hon är Sär mindes jag väl, så det var egentligen bara att köra på. Denna andra del bygger väldigt mycket på den första och lär leda vidare i kommande delar, eller det är åtminstone vad jag utgår ifrån, att Särskild bygger upp inför kommande händelser. Udda utvecklas, liksom hennes närmaste, liksom handlingen; positioner flyttas framåt, lite som pjäser på ett schackbräde, snarare än genom ett stort och mer eller mindre avslutat äventyr som ofta annars i fantasyserier (säger jag med tämligen begränsad läserfarenhet av genren). Någon recension jag läst hade invändning mot detta, men det var inget som störde mig, även om det gör det lite svårare att presentera handlingen i Särskild utan att riskera lite spoiling. Jag tyckte att boken levde upp till vad förväntningar jag hade och lämnade mig med en känsla av förväntan inför nästa del.

Ett plus också för tjusiga omslag både på del 1 och 2. Älskar byggnaden på omslaget till Särskild och jag ser framför mig hur tjusigt det skulle vara med en motsvarande dramatisk omslagsbild med Stadsbiblioteket. Vassigod för diskret scenförslag till kommande del. ;)

Mer om Nene och Udda här. Andra som läst och bloggat om Särskild är bl a Swedish zombie, Schitzo-Cookie, Bokhora, Pocketlover och Bokbabbel.