Etiketter

, ,

Poliskonstaplar vid London Met, spöken, dockteatrar, trollkarlar och Harry Potter-skämt. Det var definitivt den smakstarka ingrediensblandningen som gjorde mig nyfiken på Rivers of London. Floderna i fråga är dessutom en bunke systrar. Och ja, förstås, vattendrag. Författaren Ben Aaronovitch (f ö även inblandad i Doctor Who bl a) väver dessutom in en hel del Londonfolklore i denna serie på nu 3, snart 4, delar om konstapel Peter Grant och hans överordnade inspektör Nightingale – den siste trollkarlen i England.

I denna första del är Peter Grant ganska ny på banan och blir placerad hos Nightingale efter att ha råkat vara på plats vid ett besynnerligt mord i Covent Garden. Vittne till mordet blir ett spöke, men sådana finns naturligtvis inte. Det är emellertid mycket som inte finns, vampyrer t ex, och gamla dockteaterdockor som går igen. Det är verkligen ett annorlunda äventyr Grant, och även läsaren, får följa med på.

Det kan tyckas lite rörigt med ett så pass stort galleri av weird att ta sig an på en gång, och det är det möjligen också. Jag älskar hur Aaronovitch skriver – britthumor när den är som bäst! – men hade samtidigt svårt att fastna helhjärtat för historien. Det kan berott på att jag vid läsningen var distraherad av andra saker, men min upplevelse av boken är att den inte riktigt levde upp till de – erkänt höga – förväntningarna även om den ändå var underhållande. Samtidigt märks det tydligt i boken att författaren bara skrapar på ytan och att mycket mera komma skall. Jag tror nog att jag ger mig på den andra delen också.

Mer om bokserien här.

