Taggar

, , ,

Vanligtvis när jag läser böcker som på något sätt hänger samman är jag konsekvent med att försöka läsa delarna i rätt ordning, men vad gäller Maria Langs deckare, så har Fiktiviteter, med hjälp av ett flertal andra Langfantaster, knåpat ihop en sådan praktisk Maria Lang-kalender, utefter vilken tid på året de olika böckerna utspelar sig, att den känns minst lika vettig att gå efter som skrivordning – i synnerhet om man inte har lyxen att ha tillgång till samtliga Langs böcker ändå.

Så det har jag gjort i sommar; studerat Lang-kalendern, och på så vis fått läst både en, två och nu tre, Lang-böcker. Denna tredje; Mörkögda augustinatt blev genast en favorit. Handlingen är förlagd till sjön Rånaren och Rånsta, dit Puck och Pyret, Meta och Einar åkt för att bo tre veckor i Pucks tant Otties stuga medan hon åker på semester till Spanien. Nyss ditkomna blir de inbjudna till Adèle Renman, arvtagerska och i viss mån översittare, på kräftskiva. Det blir en klassisk svensk sommarafton, men plötsligt går något väldigt snett och en av de närvarande börjar må väldigt dåligt, och en annan visar sig inte överleva till nästa dag.

Maria Lang (eller eg Dagmar Lange) är väldigt bra på att måla upp sommaridyller och mitt i dem kasta in grymma mord. Hon bygger också skickligt vidare på sedan tidigare omtyckta karaktärer samtidigt som hon blandar in nya bekantskaper i mixen. Mordhistorien är som tidigare lästa böcker klurig, och även om man får en ärlig chans att hänga med lyckades jag inte själv med säkerhet peka ut mördaren förrän Christer Wijk gjorde det.