Taggar

, ,

Trots att inte alla av Marian Keyes senaste romaner riktigt levt upp till förväntningarna är vi några stycken som väntat på den 5e (och sista) boken om systrarna Walsh. Dessa (och Bridget Jones) var bland de första chick lit-böcker jag läste och de har en plats i mitt bokhjärta bara av den anledningen. Att böckerna också var ganska underhållande (jag minns dem inte så väl att jag kan säga vilken jag gillade bättre eller sämre) blev jag påmind om när jag nu läste Mammy Walsh’s A-Z of the Walsh Family, som är en kortroman-ish grej Keyes släppt enbart som e-bok i väntan på att The Mystery of Mercy Close släpps i slutet av september.

I e-boken påminns läsaren om de tidigare böckerna i vad jag tror är en prolog (lite svårt att se i e-boken) och senare förvisso också i brottsstycken under den A – Z Mammy Walsh gör i boken över saker som på olika sätt har koppling till hennes liv. Det är ingen rak lista upp och ner, utan det börjar med ett ord eller en fras och sedan drar det iväg på småroliga utläggningar, där jag trots att det måste vara typ 10 år sedan jag läste de tidigare böckerna känner igen en hel del. Annat är nytt, och det jag gillar bäst med denna e-bok är alla underbara uttryck och fraser som Keyes är så bra på. Eller om jag ska säga Mammy Walsh.

Mammy Walsh är befriande distanserad från både sina döttrar och barnbarn. Inte för att det är något fel på föräldrar som avgudar sina barn och barnbarn (i synnerhet inte i verkligen), men en stor del av Mammy Walshs humor ligger i just denna … skeptisism.

Mammy Walsh’s A-Z of the Walsh Family är inte riktigt så laugh out loud som utlovats och inte på något sätt obligatorisk läsning för den som följer Walsh-systrarna, men den var smårolig och funkade som en liten uppfriskning av minnet.

Mer om Marian Keyes och hennes böcker här.