Taggar

, , , , ,

Böckerna om Pelle Svanslös är möjligen inte det bästa man kan läsa när ens egen lilla katt nyss sprungit bort, men jag hade alldeles just köpt Pelle Svanslös på äventyr, den första boken om Pelle och hans vänner och ovänner, och ska vår katt Lisen fortsätta vara borta längre blir det bara jobbigare att läsa den senare, kände jag så läst blev den igår.

Jag köpte den här boken efter att jag medan jag läste Maria Lang nyligen kom fram till att jag vill läsa mer svenskt med några år på nacken. Då trodde jag att jag ville läsa fler kvinnliga författare (författare-som-är-kvinnor), men när nu Uppsalaterminen närmar sig kom jag på att det kunde vara kul att läsa Gösta Knutssons böcker, som ju har kopplingar dit och dessutom handlar om katter, som jag är väldigt förtjust i. Vi får se om/när jag vågar mig på fler delar dock. Det var trots allt jobbigt att läsa om en gullig katt och i den känna igen sin egen lilla bortsprungna, men annars är det här en söt och klassisk barnbok.

I denna första bok får man veta hur det kom sig att Pelle hamnade hos Birgitta och familjen, hur han fick sitt namn, kommer bort, blir hittad och lär känna Måns, Bill och Bull m fl i gänget.

Hos samlaren kan man läsa mer om Pelle Svanslös och Gösta Knutsson. Bl a berättas att Gösta själv en gång skaffat och övergett en sommarkatt, och efteråt ångrat sig bittert (lite min tolkning). Kanske var det rentav som ett resultat av detta som böckerna om Pelle blev till?

Boken köpt på Antikvariat Källaren.