Etiketter

,

Jag hade lite lätt sänkta förväntningar på den här boken, dels efter att ha läst Lottas omdöme om den, dels efter att tidigare ha läst Ali McNamaras debutroman From Nottinghill With Love… Actually som jag inte var väldigt imponerad av, bl a för att jag tyckte att den blev lite för klyschig och förutsägbar tack vare filmtitelsjagandet, även om det förvisso var en söt historia annars. Dessa faktum gjorde att detta läsex från bokhandelstiden blivit stående över ett år i bokhyllan, för att sedan, lite som Laura’s Handmade Life, visa sig vara en oväntad lässkatt.

Breakfast at Darcy’s är historien om journalisten Darcy som plötsligt ärver en mindre förmögenhet av sin moster Molly när denna dör. Men förmögenheten får hon endast tillgång till om hon – tillsammans med ett smärre samhälle – bosätter sig på Tara, mosterns nära nog övergivna ö på irländska västkusten. Där ska hon bo och få ett samhälle att fungera under minst ett års tid. Mostern har förstås en baktanke med detta och hoppas att Darcys ska bli förälskad i den plats hon själv växte upp.

Darcy väljer att anta utmaningen och det är i mångt och mycket det boken handlar om: hur det går för henne och ön, och människorna som gör henne sällskap. Det finns gott om kärlekshistorier i boken, som förvisso inte alltid är svåra att förutsäga, men de är inte heller bokens huvudhistoria så det kan man leva med.

Jag älskar Irland och den karga, vackra västkusten inte minst. Jag älskar att läsa om dem i böcker och denna annorlunda och inte precis typiska chick lit blev en härlig resa denna för mig i övrigt resfria sommar.

Mer om Ali McNamara och hennes böcker här.

Läsex från Sphere.

