Taggar

, , , ,

Det var ju inte så svårt, varför har jag inte bara frågat här tidigare? I första bästa kommentar fick jag via Eva veta att Penguinomslagstavlan troligtvis är skapad av den brittiske konstnären Harland Miller – International Lonely Guy, och så måste det absolut vara. Konstnärens namn står för övrigt tydligt angivet på tavlan/postern jag sett: som författare till boken den avbildar.

Jag har tidigare bara sett Harland Millers konstverk ett och ett, men nu när jag fått se ännu fler framträder ytterligare en dimension: humorn. Ju fler jag ser desto roligare blir den samlade effekten, även om vissa av dem aldrig för mitt liv hamnat på någon av mina väggar. Men jag tror det kan finnas något för vart Penguinfans smak, och om inte kan man också låta måla upp specialdesignade alster. Säkert billigt.

Miller är utöver konstnär också författare, bl a till romanen Slow down Arthur, Stick to Thirty om Billy ‘Kid’ Glover som reser runt i sina hemtrakter i norra England tillsammans med David Bowie-imitatören Ziggy Hero. Låter onekligen som något att kolla upp vidare.

Här och här bl a kan man läsa mer intressant om Miller, och här om boken. Bilderna lånade via Janelle McCullochs blogg. Ytterligare ett tips via Eva.

Tusen tack för hjälpen, Eva!