Taggar

, , ,

Ni vet ju (kanske) att jag är hemskt förtjust i cozy mysteries. Ännu mer så om de har fåniga titlar och handlar om böcker, bibliotek eller liknande. Sådana cozy mysteries finns det en hel del av och jag brukar tycka att de flesta är värda att läsa första delen av, men jag måste sedan inte alltid fortsätta med följande delar, även om den jag läst varit OK. Detta mest för att det finns så otroligt mycket läsmaterial att välja mellan. Ja, ni vet säkert.. En sådan serie som jag dock gärna fortsätter på är Jenn McKinlays Library Lover’s Mysteries. Första delen Books Can Be Deceiving (recenserad här) tyckte jag var väldigt mysig (trots morden då) och jag har sett fram emot andra delen sedan dess.

I andra delen Due or Die råkar den lilla byn Briar Creek ut för ytterligare ett mord, och liksom sist verkar det ha kopplingar till biblioteket, där huvudpersonen Lindsey är chef. Den nyutnämnda ledaren för Friends of the Library blir huvudmisstänkt för mordet på sin egen man. Samtidigt rasar en snöstorm i området, den värsta på många år. Byborna blir insnöade och Lindsey tvingas hålla biblioteket stängt, men det hindrar inte någon från att smyga omkring och göra inbrott, och planera ytterligare ett mord…

Jenn McKinlay fortsätter hålla stilen tycker jag och jag läser gärna vidare om karaktärerna i hennes gemytliga miljöer. Temat med böcker och litteratur återkommer i både handling och bakgrund även om ännu mer sådant säkert skulle kunna få plats :)

Mer om McKinlay och boken, inklusive läsprov här.

Boken är köpt på English Bookshop.