Taggar

, , ,

Vi har varit på kortsemester i landets huvudstad och passade givetvis på att kolla in det litterära utbudet. Där finns mycket att välja på och vi valde lite på måfå. Bland annat besökte vi Nobelmuseet i Gamla Stan. Det var lagom litet och intressant, även om jag tycker att det kunde varit ännu mer om Nobelpriset i just litteratur. Istället hade de den nyöppnade Sketches of Science-utställningen, som förvisso också var intressant, men alltså handlade mer om de vetenskapliga aspekterna av priset. Jag ska hålla ögonen öppna för om/när de har specialutställning på tema litteratur.

Vi besökte Hedengrens Bokhandel vid Stureplan, som brukar bli en trevlig paus i folkvimlet, men den här gången hittade faktiskt ingen av oss något intressant. Det upplysta rummet i mitten som jag hade för mig tidigare var fyllt med fantasy och science fiction hade nu bara någon enstaka hylla med sådant. Istället hade de ställt in deckare där, vilket förstås också funkar, men det var flera hyllor som stod helt tomma, utan vare sig fantasy, deckare eller annat. Det är bara att hoppas på att vi kom mitt i ett omorganiseringsprojekt.

Annars var det Gamla Stan som bjöd på det mest spännande den här gången. Vi vandrade in på en 50%-rea på Comics Heaven, där Olof investerade i en Corto Maltese i Etiopien (nog inte på rea dock) och jag badade i nördnostalgi från tiden jag själv stod i liknande butik.

Därifrån var det bara ett par gatsväng till Science Fiction Bokhandeln. Ytterligare nördnostalgi och ganska lång tids runtsmygande bland hyllorna. Massor av böcker och spännande sådana, men jag hittade varken paranormal cozy crime eller ens någon steampunkhylla, vilket jag är så säker på borde finnas där att jag utgår från att jag trots letande lyckades missa den. Olof hittade en bok igen, en Lovecraftbok av Houellebecq som han tydligen letat efter länge.

Och så var vi givetvis på English Bookshop, också den i Gamla Stan, även om jag råkat besöka den också i Uppsala när jag var där dagen innan. Här äntligen hittade jag en bok, och det skulle också visa sig bli resans enda bokinköp (recension senare i veckan), vilket är lite märkligt då det verkligen letades aktivt. Nu har jag ju tydliga restriktioner och handlar enbart utefter den önskelista jag skapat som ersättning för impulsköp-som-kan-råka-bli-hyllvärmare, men jag vill poängtera att denna innehåller hela 41 titlar. Ytterligare en av dessa hittade jag på plats, men dessvärre insåg jag vid närmare inspektion att det var en bok jag inte ville läsa.

Lite illavarslande detta. Jag är medveten om att jag har nischad lässmak, men English Bookshop brukar alltid kunna ha både nya brittiska saker i min smak och framför allt cozy mysteries. En del sådana hade de, men betydligt färre än senast och uppenbarligen inte sådana jag tänkt läsa precis nu.