Taggar

, ,

I väntan på nästa del i Peter James serie om Detective Superintendet Roy Grace köpte jag kortromanen The Perfect Murder, som också skulle utspela sig i sydengelska staden Brighton. Kopplingen till  Brighton var anledningen till att jag började läsa James böcker från början, men deckarhistorierna har visat sig vara spännande läsning och jag brukar se fram emot var ny del som kommer.

Spännande eller bra kan jag dock inte påstå att The Perfect Murder var, även om den har en liten twist. Jag uppskattar längden på den: drygt 100 sidor, men storyn håller inte riktigt i min mening. Boken handlar om ett par i medelåldern som varit gifta ett antal år och nu går varandra på nerverna till den grad att de hatar varandra och t o m önskar livet ur varandra. Men istället för att skilja sig, som de ganska lätt skulle kunna göra kan tyckas, planerar de båda var för sig den andres mord. Mer ska jag inte avslöja.

Bättre kan James, så nu håller jag mig tills Not Dead Yet kommer senare i år.