Taggar

, , , ,

Utan att egentligen ha varit något slaviskt fan av TV-serien Sex and the City tyckte jag det var kul när jag såg att den här boken om Carrie som ung skulle komma. Efter-serien-filmerna var lite av en besvikelse jämfört med SATC-serien, och det var ärligt talat Candace Bushnells bok som låg till grund för den också (någon som läst?). Ändå vill man ha mer av Carrie.

Så jag gav mig på The Carrie Diaries, som ger oss Carrie under hennes sista år på high school, med storslagna drömmar och killar på hjärnan. Vi träffar hennes tjejgäng – självklart var de fyra redan då, och med en homosexuell kille lite vid sidan av – och samtidigt som Carrie får vi möta Grabben med stort G: Sebastian Kydd, som hon blir upp över öronen förälskad, för att inte säga besatt av. Han är skolans coolaste kille och snygg och – vill man bara skrika till Carrie – en komplett idiot, som tar upp alldeles för många sidor av den här boken. Det är då jag börjar fråga mig vad jag egentligen väntat mig av boken, som ju ska handla om Carrie under hennes ungdom, före Sex and the City. Det skulle mycket väl kunna vara en tonårs-chick lit, fast det här känns inte som att det håller ens för det.

Men så börjar det hända saker utanför Sebastian-land. Lite modequirks lyser igenom och man kan äntligen någonstans känna igen Carrie och hennes stundtals galna kläd- och accessoarval. Hon arbetar upp mod och satsar på det hon vill ägna sig åt: skrivande. Det sker så subtilt att jag plötsligt glömt alla invändningar jag hade. Och sedan börjar det blir riktigt spännande. Så pass att jag vid ett tillfälle får riktiga rysningar. På sidan 377 närmare bestämt. That’s the connect, tänker jag, det måste det vara. Svaret får jag på sista sidan (spoilervarning!), när Carrie står nyanländ och förtvivlad framför Penn Station och vet inte vad hon ska ta sig till. Hon har blivit bestulen på pengar och adress dit hon ska och känner inte en människa i stan. Det enda hon har är sin resväska, och vänta lite, visst fick hon ett nummer av en bekant…. Ooh yes. Låt äventyret börja.

The Carrie Diaries är en prequel till Sex and the City och första delen i en serie. Del två, Summer and the City, finns redan ute och kommer i engelsk pocket senare i vår. Första boken är också på gång att bli TV-serie. Mer om böckerna och författaren Candace Bushnell här. Online community här.

Boken är köpt på Hamrelius i Malmö.