Taggar

, , , , , ,

Många som varit i New York City har liksom jag förälskat sig i fenomenet bokhandelskatter. Jag försökte själva propsa på införandet av en sådan när jag jobbade i boklåda, men det närmaste vi kom i min butik var bokhandelshundar – 3 stycken inte mindre (fast inte samtidigt som tur var). De var gulliga, men inte riktigt samma sak. En hund är trots allt inte en katt. Fast hundar kan vara gulliga ändå. Jaja, ni vet, oftast är man antingen hund- eller kattmänniska. Jag har ju redan bekänt färg för länge sedan.

Som både kattälskare, bokhandelsälskare och nördig-metalitteratur-älskare fanns det inte en chans att jag skulle kunna motstå Double Booked for Death, första delen i Ali Brandons nya Black Cat Bookshop Mystery-serie. I synnerhet inte som den dessutom utspelar sig i New York, närmare bestämt Brooklyn. Där har Darla Pettistone nyligen tagit över en bokhandel med tillhörande svarta katt – vid namn Hamlet – efter sin mosters plötsliga död. När boken börjar förbereder Darla och hennes anställda inför en författarsignering med landets populäraste fantasy/spökförfattare.

När dagen för signeringen infaller köar 500 lyckliga ungdomar (och vuxna) – alla, liksom författaren själv, klädda i svarta cape:ar – för att få träffa sin idol. Det är stojigt och stimmigt, men eftersom det inför eventet kommit både hot och protester har Darla ordnat med säkerhetsvakter. Det hindrar dock inte att det otänkbara händer, och en cape-klädd figur hamnar rakt framför en förbipasserande bil. När föraren visar sig vara kvinnan som utfärdat hotet, och offret visar sig vara den stora författarinnan själv börjar Darla och hennes säkerhetsvakter dock ana oråd.

Double Booked for Death var ren underhållning som tog lite tag att komma in i, men som växte med sidorna. Jag gissade mig delvis till hur det låg till och andra skulle möjligen kalla sådant förutsägbart, men jag stör mig ärligt talat mer på böcker som i försök att vara oförutsägbara slänger till med en upplösning/mördare som är så oväntad att man efteråt behöver en förklaring för att förstå motiv och handlande. Men allra mest njöt jag av att vara i bokhandel och på författarsignering, och av den charmiga och väldigt kattiga katten Hamlet.

Utan att avslöja för mycket om handlingen så funderade jag på varför/att Ali Brandon, som i den här boken valt ett visst spöktema, inte utvecklade det betydligt mer. Jag är glad att hon inte gjorde det, eftersom jag personligen ogärna läser läskiga saker, men som upplägget är finns det utrymme för betydligt mer spökigheter.

Litet ps: Blurben på boken kommer från författaren till den här nyligen recenserade cozyn. Mer om Double Booked for Death och Ali Brandon, eller Diane A S Stuckart som hon egentligen heter här.

Egensponsrad bok, därtill min första köpta för i år.