Taggar

,

Har ni läst något av Karin Wahlberg? Vad tyckte ni? Jag är nyfiken på om hennes andra böcker om Claes Claesson är i samma stil med Sista jouren, och mer specifikt kanske Blocket och eventuella andra delar som utspelar sig i Lund. Jag tycker nämligen det är trevligt att läsa böcker som har anknytning till ställen jag bott eller bor, och det trodde jag att Karin Wahlbergs böcker skulle ha, men det verkar inte vara alla delar i serien. Och eftersom jag var så där imponerad av den här första delen undrar jag om jag ska fortsätta läsa tills jag kommer till Lundaboken/böckerna, om jag istället ska hoppa direkt till dem – eller rent av skippa denna författare helt och hållet.

Jag ska inte anklaga Sista jouren för att vara dålig, men väl ospännande, långdragen och ingen av karaktärerna engagerade riktigt. Det var väldigt mycket vardag och bitarna om hur slitsamt och stressigt det är i vården lite för många. En vardag som är ännu gråare än min igen i dessa januaritider lockade inte direkt till vidare läsning.

Jag hade också lite problem med språket emellanåt, men jag tror egentligen att det, och kanske alla nämnda invändningar, kan ha med faktumet att det här är en debut att göra och att det kanske kan komma att bli bättre med följande delar, men jag har för stor hyllvärmarhög att ta mig igenom för att lägga tid på att läsa 8 böcker som är ‘sådär’ – oavsett var de utspelar sig. Men som sagt var det inte egentligen dåligt och blir det plötsligt bättre och mer spännande, då är det förstås en annan femma.