Etiketter

, , , ,

Har ni varit och sett nyinspelningen av Tinker Tailor Soldier Spy? Om inte rekommenderar jag den varmt. Härligt anglofilig och 70-talig, och en riktigt bra filmatisering, tyckte jag. Nu jämför jag med TV-serien från 1979, som Olof lägligt nog köpte i en av BBCs butiker i somras när vi var i England och som vi strecksett inför filmpremiären, snarare än med det verkliga originalet: John le Carrés spionroman med samma namn från 1974. Det är förstås beklagligt att jag inte läst den, men jag är ganska nöjd med TV-serie och film, som jag tyckte var OK båda två. Filmen var avsevärt kortare men de hade ändå lyckats få med väldigt mycket och den var ärligt talat inte hälften så förvirrande som jag först tyckte serien var. Många människor att hålla reda på, men antingen kunde jag historien till filmen, eller så lyckades den bättre.

Intressant med filmatiseringen, regisserad av svenske Tomas Alfredson, var att andra karaktärer stod ut i den än i serien, vilket säkert hade med rollbesättningen att göra. Bland skådespelarna kan nämnas Gary Oldman, Colin Firth, Benedict Cumberbatch och svenske David Dencik, som alla tidigare figurerat i en radda bokfilmatiseringar.

Mer om handlingen och annat kring bok, serie och film här.

