Taggar

, , , , ,

När den här boken kom med posten i juli kändes den inte särdeles lockande. Snö, julklappar, blinkande julljus… känns tvärtom helt rätt nu i december. Perfekt tid för en Christmas Carole! (ber om ursäkt men faktiskt taget direkt från baksidan…)

Jag har tidigare läst två av Carole Matthews romaner: Chocolate Lovers’ Club och Chocolate Lovers’ Diet. Jag gillade dem båda väldigt mycket, vilket om jag ska vara ärlig och förutsägbar hade en hel del med chokladtemat att göra. Men hon skriver bra, Carole, och jag gillade även Wrapped up in You som dock var totalt annorlunda.

Janie Johnson är singel och allmänt miserabel pga detta faktum. Trots ett 7-årigt förhållande tills nyligen, en efterhängsen dejt och en granne som uppenbarligen är upp över öronen kär i henne och dessutom världens gulligaste kille, anser sig Janie har otur i kärlek. Ensam och övergiven har hon aldrig förunnats den där sanna, äkta kärleken som tydligen är den enda rätta (notera viss ironi från min sida). Efter nästan 1/4 av boken om hur misäraktigt det är att vara ensam och utan Hollywoodkärlek får Janie äntligen tummarna loss och flyger på välbehövd semester till Afrika, till Masai Mara-reservatet i Kenya. Där har hon en underbar vecka och möter förstås den stora kärleken: en äkta Massajkrigare, till på köpet.

Boken handlar sedan om denna förälskelse, om hur hon måste träffa honom – Dominic – igen. Hon säljer sina ägodelar och skuldsätter sig t o m för en andra semester i hans närvaro. Hemma igen inser hon att han är hennes livs kärlek och ber honom så småningom ge upp hela sitt liv och flytta till England för att leva med henne. Jag kan inte berätta mycket mer utan att kanske avslöja för mycket av handlingen, men boken handlar också om vänners reaktioner, om vänskap, fördomar och rädslor.

Jag gillade Wrapped up in You och tyckte den var mysig julläsning, även om bara en del av den egentligen har med julen att göra. Som märktes ovan reagerade jag på det lite enkelspårig att bara en sorts kärlek är äkta/rätt sort och en återkommande uppfattning att utan kärlek och partner är man inte riktigt lycklig. Lite Hollywoodhjärntvätt, men den är för all del inte ovanlig i chick lit och chick flicks bl a. Liksom ofta annars hör det till för att bära resten av historien, och det funkar ju som underhållning. Det är en söt och underhållande bok, och nämnda invändningar var egentligen glömda så fort Janies faktiskt företog sig något. Bonuspoäng för den mysiga engelska landsortsmiljön, fina Afrikaskildringar och en inte helt förutsägbar historia.

Recex från Sphere.