Taggar

, , ,

The English Breakfast Murder är fjärde boken i Tea Shop Mystery-serien av Laura Child. Böckerna utspelar sig i den amerikanska södern, centrerade kring tecaféet och -butiken The Indigo Tea Room, ägd av Ms Theodosia Browning.

I fjärde boken hittar Theodosia en död man i havet. Misstankar om brott uppstår när andra i samma antikvariska sällskap råkar ut för konstigheter. Theodosia och hennes vän och anställde Drayton börjar rota i historien, men har den här gången ingen hjälp att vänta från polisen, då deras kontakt inom polisen har blivit flyttad från fallet.

Styrkan med Tea Shop-mysterierna är egentligen inte intrigerna, även om de kan vara underhållande också. Istället är det miljön och karaktärerna, och för tenörden är det trevligt att hela tiden omges av te i handlingen, och även genom de teinspirerade recept som nämns och även finns längst bak i boken.

Den här fjärde boken är helt OK, men jag har njutit mer av tidigare delar (jag har skrivit kort om 1a delen här, och här om 3e och lite mer om serien allmänt). Möjligen har jag läst dem lite för tätt, men jag tyckte nog att Theo, som i vanliga fall är en kavat och charmigt präktig kvinna, på ett par ställen var lite för expertaktig på saker (konst och datorer t ex) som verkar ligga utanför allt annat hon är väldigt kunnig om. Det är dock inget som avskräcker mig att läsa vidare på serien.

Boken har jag bytt till mig via BookMooch.