Taggar

, ,

Jag har, som vissa av er vet, ett visst bakintresse (med tillhörande blogg). Även om jag personligen föredrar att baka muffins – och allt annat som inte är tårtor – eftersom tårtor ger mig rak ut ångest så svåra de är att få att se ut som jag vill, så betyder det inte att jag inte älskar tårtor, framför allt faktiskt att titta på (men också äta). Kan ni förstå bak&boknördsfröjden i att då ha denna tårta rulla upp i min google reader?

Det är fantastiskt duktiga Heather Baird på Sprinkle Bakes, Janeite och blivande bakboksförfattare, som bakat denna nyklassiska Twelfth Night Cake till Jane Austen, eller (av förklarliga skäl) snarare firande av hennes födelsedag 16 december på I Heart Classics tumblr-sida.

Twefth Night-tårta åts på Janes tid som en del av julfestligheterna som avslutade julsäsongen, berättar Heather. Det är en fruktkaka som hon här gjort en egen version på, men fortfarande med en böna som tårtan ska ha i sig inbakad. Den som hittade bönan i sin tårtbit blev festligheternas drottning, eller kung. Lite som mandeln i vår risgröt på julafton då, eller? Har ni mandel-i-gröten-tradition och vad innebär i så fall upphittandet av mandeln hos er? Hos oss blir man dessvärre varken drottning eller kung, men man får ytterligare en julklapp, på sötsakstema.