Taggar

, ,

I juletid brukar jag ha turen att få bli medbjuden när min systers kvinnliga nätverk besöker Hamrelius Bokhandel i Malmö för en trevlig kväll med bokhandlaranekdoter och boktips inför jul. I år var det extra kul, eftersom jag inte själv jobbar i bokhandel längre.

Hamrelius är en underbar bokhandel, och var gång jag är där är jag orolig att det kommer att vara den sista. Den här gången nästan ännu mer. Julhandel är make or break för många butiker, och som bekant klarade sig min egen arbetsplats inte året ut efter en svag julförsäljning förra vintern. Om jag får tjata lite hoppas jag att vi, efter förmåga och omständighet, tänker på detta när vi handlar; att dem vi stöttar, det är dem som kommer att finnas kvar i det långa loppet.

Gudmund, en av ägarna och vår tipsare för kvällen, pratade också om detta; att i takt med att bokhandlarna försvinner (bara i Malmö har 2 försvunnit 2011) så kommer också läsintresset att minska. Kanske inte för oss inbitna boknördar som köper och lånar slaviskt oavsett, men för den stora massan. Mycket trist att tänka på.

Nu ska jag kliva ner från min soap box och istället dela med mig av några av Hamrelius boktips, som i år trevligt nog hade en märkbar lokal prägel.

Först ut nobelpristagaren, förstås: Tomas Tranströmer, Dikter och prosa 1954-2004 (provläs den här). Detta var det enda lyriktipset för kvällen, som annars hade ordentlig blandning. Flest var romantipsen: Tomas Bannerhed och augustprisbelönta Korparna, och likaså Pojkarna av Jessica Schiefauer; vinnare i ungdomaskategorin (provläs). Vidare Delhis vackraste händer av Mikael Bergstrand (provläs), Änglarnas svar av Stefan Einhorn (provläs), Outsiders av Torbjörn Flygt, Brobyggarna av Jan Guillou, Jag ska ge dig världen av Chufo Llorén och Vi tolererar inga förlorare av Britt-Marie Mattsson.

Bland deckare nämndes När samvetet kallar av Robert Goddard, Getingsommar av Denise Mina (provläs), Viskleken av Arne Dahl (provläs) och Bekännelsen av John Grisham (provläs).

Vi fick också titta på ett helt gäng tjusiga och nyutkomna kokböcker: Drakamöllans Kök Höst & Vinter, Ett år med Rebell, Tareq Taylor – Om mat och kärlek (provläs eller trailer), The Family Meal – Home cooking with Ferran Adrià, Hello cupcake – Leila Lindholm (smygtitta här) och Per Morberg – Den stora matresan.

Bland memoarer och biografier tipsades förstås om Jag är Zlatan: Zlatans egen berättelse av Zlatan Ibrahimovic och David Lagercrantz, samt Gustavs grabb av Leif GW Persson (provläs) och En dag ska jag ta mig någon annanstans av Karin Thunberg bl a.