Etiketter

, , ,

För en vecka sedan sprang jag och en vän runt i ett julpyntat och höstsoligt Cambridge. Vi hade kort om tid, men jag tycker nog att vi lyckades maximera tiden riktigt bra. Vi åt gott på bl a vegetariska Rainbow Café, som var nytt för oss båda men som nog kommer att återbesökas vid tillfälle, och kedjan Wagamama som jag besökt tidigare, och som fixar helt OK vegkäk.

Och så snokade vi runt i bokhandlar. Bland annat ovan avbildade The Haunted Bookshop, en liten butik i två våningar som sålde begagnade böcker, med specialinriktning på barn- och illustrerade böcker. Jag hittade butiken i en liten gränd i närheten av King’s College (karta).

Och Heffers (karta), sedan, en helt underbar och ordentligt stor butik som vi tillbringade en bra stund i. Butiken verkar ha något slags samband med Blackwell’s i Oxford, också det en mysig och välsorterad butik.

Heffers hade just ställt i ordning ett par hyllor med lokala författare och jag fick med mig en lång lista med namn, som jag ska undersöka närmare när utrymme i läslistan finns.

Även kedjan Waterstone’s fanns förstås i staden, en ganska stor, men förhållandevis diskret butik (karta).

The Angel Bookshop (karta, men tyvärr ingen hemsida vad jag kan hitta) var också fin. I två våningar och med mycket barnböcker och även en del nya vuxenböcker till reducerat pris, bl a kokböcker.

För serieentusiaster fanns dessutom Forbidden Planet (karta), en seriekedja med härlig nördpotential. Här fastnade min vän medan jag gick över vägen till Oxfams bokbutik. De fanns på ett antal ställen i stan, även bl a på Sidney Street (karta):

De flesta brittiska städer har sådana här välgörenhetsbutiker till förmån för cancer, utsatta barn och äldre, mänskliga rättigheter mm (Amnesty har också en bokbutik på Mill Rd (karta) som dock tyvärr hade stängt när vi var där). Kanon då det oftast är billiga begagnade böcker, miljövänlig återanvändning med pengarna till välgörande ändamål.

Vi gick förstås även runt i en massa andra butiker, kollade fina collegebyggnader och annat turistigt. Vi hann också med att åka en punt-tur, vilket var mycket vackert och informativt, om än en aning kallt så här på vinterhalvåret.

Vi hann med mycket, men ännu mer finns kvar att se och göra, så jag hoppas på återbesök i Cambridge snart igen. Då ska jag försöka leta boende i närheten av Mill Rd (note to self), som verkade vara ett mysigt område.

