Taggar

, , , ,

Jag läste Meet Me at the Cupcake Café för ett tag sedan nu, innan jag börjat bokblogga, men blev påmind om den i helgen när jag läste en artikel om den. Boken är skriven av skottska Jenny Colgan, som även skrivit chick lit-klassiker som Looking For Andrew McCarthy och Talking to Adison bl a. Det var nog då (tidigt 2000-tal) jag läste henne senast så det var trevligt med ett återseende, och dessutom på mitt favorittema sötsaker. :)

Meet Me at the Cupcake Café handlar om Issy Randall som blir uppsagd från sitt halvtradiga kontorsarbete av ingen mindre än sin egen pojkvän. Med ett krossat hjärta och ekonomi i fritt fall bestämmer hon sig för att satsa allt på att förverkliga sin dröm om att starta ett eget litet cupcakecafé. Till sin hjälp har hon en outnyttjad talang för bakning, en pålitlig men kritisk bästa vän, sin gamle skröplige farfar och receptsamlingen från hans nu nedlagda bageriimperium. Och förstås finns även lite kärlek med bland ingredienserna.

Det här är en söt liten historia, och ett utmärkt exempel på underhållande och skön bake lit. Jo, ännu en egenpåhittad subgenre. Gillar ju sådana. Boken innehåller för övrigt även en del recept.

Meet Me at the Cupcake Café finns i engelsk pocket, och jag har läst den som recensionsex från Little Brown. Ingen svensk översättning i sikte, men den är inte speciellt svårläst i original.

Fler som skrivit om Meet Me at the Cupcake Café är Cathrine, The Slowest Bookworm och Cupcake Cavern bl a. Här kan du läsa ett provkapitel och här kan du se Jenny Colgan själv prata om boken.